skeleton in my closet

skeleton in my closet
people refuse to hear.so i let them read.

Wednesday, September 29, 2010

bila orang tanya kau bangsa apa dan kau jawab melayu,maksudnya kau ni orang melayu la paham tak?tak payah nak bangga sangat mengaku ko bangsa lain.bangga mengaku kau orang melayu.dan bila ko cakap kau melayu,kau datang dari satu bangsa yang penuh adat dan tatasusila.jadi jangan berkelakuan macam kau ni bangsa yang tak beradap.



orang yang beradap bahasa pun elok.nak mintak tolong guna bahasa sopan.jangan guna bahasa yang boleh buat orang yang kau nak mintak tolong tu rasa macam dia kuli kau.



orang yang beradap nak guna barang orang lain kena mintak izin.jangan sampai orang samakan kau dengan pencuri sebab ambik barang orang sesuka hati dan jangan sampai makanan yang kau ambik dari orang tu jadi haram dan sebati dengan darah daging.


orang yang melayu yang Islam pandai jaga batas hubungan lelaki dan perempuan.kalau ikut orang dulu,jangan harap perempuan dengan laki boleh keluar suka suki tepuk tampar peluk cium raba sana sini.dalam Islam pun haram kan semua tu?kalau gatal sangat mintak kat mak bapak nak kawin cepat.



bila tengok zaman sekarang,melayu dah tak macam melayu.nak guna pepatah rambut sama hitam hati lain2 pun dah tak boleh sebab sah2 la rambut warna macam2.aku sendiri pun tak lengkap sebagai melayu dan Islam yang sebenar.ini cuma secebis dari pemerhatian aku.banyak lagi yang perlu dirungkai yang aku pun mungkin tak sedar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...