skeleton in my closet

skeleton in my closet
people refuse to hear.so i let them read.

Monday, October 11, 2010

Alfatihah...

tadi aku terima mesej dari mak long.


'tok chah dah takdak'


Innalilah..

siapa tok chah?
orang yang aku anggap macam nenek aku..
orang yang terima aku seadanya sebagai ahli keluarga baru tanpa secubit pun rasa benci..
malah aku dilayan seperti keluarga darah daging..
tak pernah aku rasa tersisih bersama beliau..
di usia 82 tahun (kalau aku tak silap) beliau masih kuat..sihat tubuh badan..
masih mampu menyapu dedaun kering di laman..
masih mampu berjalan ke rumah jiran..
masih kuat kudrat beribadat mengadap Allah..
masih kuat sujud di tikar sejadah tanpa bantuan kerusi..
arwah sangat menjaga makan pakai beliau..
air sejuk tidak disentuh..
makanan berlemak tak dijamah..
yang menjadi santapan perut hanyalah makanan sihat ulam ulaman..
tak hairanlah kalau beliau masih kuat..

petang tadi tok chah makan bersama cucu beliau..
tiba2 beliau mengadu sesak nafas..
beliau kemudiannya dikejarkan ke hospital..koma..
dan menghembuskan nafas terakhir..


tok chah ialah ibu kepada ayah tiri aku..
tahun depan raya 9 beradik kepada ayah tiri aku pasti tiada makna tanpa ibu tersayang..
Alfatihah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...