skeleton in my closet

skeleton in my closet
people refuse to hear.so i let them read.

Friday, May 14, 2010

tadi ada tetamu datang rumah...tak kenal siapa..aku just laksanakan tanggungjawab aku,buat air..then sudah..masuk bilik..tapi tadi sesi perbualan mereka buat aku sentap sikit..

tok:anak kaw belajar kat mana sekarang?
tetamu:tengah buat kpli..nak jadi cikgu..cucu kaw ni belajar mana?
tok:DIA NI BELAJAQ BIASA JA.KT UITM JA PUN.

see?sangat shitti kan?again.tok malu nak bagitaw aku belajar apa.its happen all the time..dulu,ada gak seorang saudara aku tnya..aku belajar kat mana..dek kerana malu kat tetamu tu yang anaknya belajar medic kt Mesir,tok diam..aku yang jawab..


mentaliti orang tua2 ni..kalau anak dy lawyer,doctor,engineer kiranya orang pandai..selain daripada tu,baek dduk uma tnggu orang masuk minang je la..apani?habis tu kalau semua nak jadi doctor,lawyer,engineer,siapa nak uruskan bidang lain dalam Malaysia ni?


before aku masuk uitm,tiap hari aku kena mental torture.dengar anak orang tu masuk matriks.anak orang tu dapat buat medic..anak orang ni dapat ke oversea.gyla aku!aku ingat bila dah nak masuk semester 3,orang dah mula diam..but nothing change..sama ja..


back tu tetamu tadi..dy sangat bangga dengan anak dy yang nak jadi cikgu tu.ok fine.tahniah la anak anda nak jadi cikgu tak lama lagi..again,orang tua sangat suka dan senang hati kalau anak(especially anak perempuan ) jadi cikgu..tok pun pernah paksa aku jadi cikgu.. alasan tok:
-jadi cikgu kerja senang
-peluang kerja banyak
-cuti banyak(nnti anak cuti kita pun cuti)
-boleh balik rumah masak



gyla!aku sangat tak faham dengan pemikiran bodoh orang sekarang..jadi cukgu sebab banyak peluang kerja padahal tak minat pun nak jad seorang pendidik.wtf.

tahu tak kerja cikgu sangat mulia?perlu kesabaran dan minat untuk didik anak bangsa.orang sekarang jadi cikgu sangat selfish.tak fikir orang lain.yang penting cukup bulan dapat gaji.masuk klas ajar pong prang pong prang bell bunyi cukup masa keluar.then masuk bilik guru gi jual kain.tak fikir pun anak murid faham ke tak..dapat ke tak ilmu tu..


nak tahu kenapa ramai budak ponteng sekolah?sebab sekolah tak menarik.cikgu bosan.baek duduk umah tido kalau macam tu.


maaf kalau aku bercakap kasar.tapi aku bercakap atas dasar 10 tahun aku di sekolah..bertukar guru saban tahun..berapa kerat je pun yamg bersungguh sungguh nak mendidik..yang lain...hampeh...



kalau nak tengok anak bangsa kita maju,tolong la jadi seorang guru dan pendidik dalam erti kata yang sebenar..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...